دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)

خانه

برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری
در دانشگاه فردوسی مشهد:
برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به مدت سه روز در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، معاونین وزارت و دکتر مظاهری، رئیس دانشگاه آیت الله العظمی بروزجردی (ره) برگزار گردید.

7
بهمن
۱۴۰۲
برشی خلاصه از متن و حاشیه‌‌ی اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری

در این جلسه سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم بیان کرد: بیشتر نیروی دانشگاه‌ها به توسعه فناوری‌های موجود متمرکز است. قصد داریم فناوری‌های پیشران یعنی هوش مصنوعی، کوانتوم و زیست فناوری را توسعه دهیم. 
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به تشریح برنامه‌های این معاونت پرداخت و گفت: آزمایشگاه کوچک ساخت دیجیتال برای توسعه فناوری مهم هستند، برای نمونه در آمریکا ۹۳ آزمایشگاه کوچک ساخت دیجیتال وجود دارد که ۷۴ درصد در دانشگاه و بقیه در دستگاه‌ها یا پارک‌های علم و فناوری است. ورود به حوزه آزمایشگاه کوچک ساخت دیجیتال کمک می‌کند تک محصول اولیه و ارزیابی انجام شود.

وی همچنین از ابلاغ آیین‌نامه ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان خبر داد و گفت: بر اساس این‌ آیین‌نامه ظرفیت‌های مالکیت فکری مرتبط با پایان‌نامه سهم استاد و دانشجو و دانشگاه مشخص شده و قابل انتقال به شرکت‌های دانش بنیان است.

روح الله سهرابی مشاور وزیر علوم، در این اجلاس اظهار داشت: ساماندهی اسناد راهبردی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، راهبرد نگاری ستاد وزارت علوم، رصد برنامه وزیر به مجلس شورای اسلامی، طرح‌های امیدآفرین و اولویت‌دار و تحولی و ایفای نقش به عنوان اتاق فکر آینده پژوهی و آینده‌نگاری آموزش عالی از اقدامات این واحد بوده است.
وی ادامه داد: برخی اسناد راهبردی دانشگاه‌ها اسناد خوبی نبود که بررسی شد ولی اسناد برخی دانشگاه‌ها تجارب خوبی برای بقیه دانشگاه‌ها می‌توانست باشد، لذا همه این موارد آسیب‌شناسی شد. شیوه‌نامه‌ای در این زمینه تدوین و تصویب و خردادماه گذشته برای تدوین اسناد راهبردی ابلاغ شد.

وی در مورد اقدامات ماه‌های آینده گفت: پیگیری و بازنگری سند دانشگاه‌ها باید تسریع شود، دانشگاه‌هایی که سند مصوب ندارند باید سریع‌تر سند راهبردی را تدوین و تصویب کنند. برنامه عملیاتی یک ساله همه دانشگاه‌ها را خواسته‌ایم. مشاور وزیر علوم  توضیح داد: همچنین اسناد و برنامه‌های مختلفی از وزارتخانه خواسته می‌شود؛ مانند سند راهبردی فرهنگی، نظام جامع آموزشی و… که همه این سند‌ها باید با هم همسو باشند.
سهرابی به رؤسای دانشگاه‌ها توصیه کرد حتماً باید به سمت سامانه‌ای کردن و سنجش موفقیت سند راهبردی بروید و شورای راهبردی در دانشگاه را با محوریت و هدایت رئیس دانشگاه تشکیل دهید.

فخرالسادات نصیری مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده در این اجلاس به مهم‌ترین انتظارات وزیر علوم از مرکز امور زنان و خانواده اشاره کرد و افزود: براساس ابلاغ وزیر علوم مساله اول شناسایی چالش‌های حوزه زنان و خانواده است که نیاز بود تعدادی از اندیشمندان خانم در وزارت علوم جمع شوند.

نصیری افزود: بر همین اساس کارگروه‌های اتاق فکر را راه‌اندازی کردیم که براساس جلسات این کارگروه‌ها، ۳ گزارش سیاستی تهیه کرده و به وزیر علوم و معاونت‌های مربوطه ارائه دادیم. همچنین کارگروه حجاب و عفاف را تشکیل دادیم.

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در این اجلاس فرمود : در هر استان باید برای رشته ها به فراخور شرایط استانی تصمیم گرفته شود، هر رشته هم باید پیوست اشتغال داشته باشد به طوریکه امتیاز هر رشته باید ۷۰ امتیاز داشته باشد، اگر رشته ای این امتیاز را کسب کرد آن رشته در دانشگاه مربوطه تدریس می شود.

وی توسعه طرح استاد محوری را ضروری دانست و اظهار داشت: دانشجوی استعداد درخشان با یک نامه نگاری با استاد دانشگاه خارج کشور پذیرش می شود، ما هم باید طرح استاد محوری را گسترش دهیم، ۵۹ درصد افزایش پذیرش دانشجوی دکتری به روش استاد محوری داشتیم، ۲۰ درصد از پذیرش آزمون دکتری هم استاد محور شده است، این کار باید توسعه یابد.

کلید واژگان:
اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها

خبرنگار: 

آنچه در این خبر می‌خوانیم

آخرین خبرها
روز ارتباطات  وروابط عمومی
همزمان با روز ارتباطات و روابط عمومی:
۱۴۰۳
اردیبهشت
27
برگزیدگان رویداد فرهنگی فرزندان حاج قاسم
با مشارکت بیش از ۱۵۰ شرکت‌کننده:
۱۴۰۳
اردیبهشت
27