معرفی هیأت امنا
در پی موافقت وزیر ارجمند علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدعلی زلفیگل، مبنی بر استقلال هیأت امنا مورخ ۲۷ دی ۱۴۰۲، روند استقلال و جامعیت دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) تکمیل شد.گفتنی است هیأت امنا، بالاترین رکن دانشگاه به شمار میآید و مرجع سیاستگذاری، تصمیمگیری و تصویب مقررات و ضوابط میباشد.
در سال ۱۳۳۹، هیأت امنا به عنوان رکن اساسی دانشگاه شهید بهشتی در اساسنامه آن معرفی شد. در سال ۱۳۵۰، قانون هیأتهای امنای مؤسسات عالی علمی-دولتی به تصویب رسید که بر اساس آن، دانشگاهها موظف به تشکیل هیئت امنای مستقل شدند. هدف از این قانون، ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بیشتر بین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بود.
در سال ۱۳۵۳، قانون اصلاحی برای هیأتهای امنای مؤسسات عالی علمی-دولتی به تصویب رسید که بر اساس آن، وزارت علوم و آموزش عالی مکلف به تشکیل هیأت امنایی با ترکیب و وظایف یکسان برای هر یک از دانشگاههای دولتی و غیر دولتی و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس لایحه قانونی مصوب ۱۳۵۷، هیأتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی منحل شدند و وظایف و اختیارات آنها به هیئت ۳ نفری جانشین واگذار گردید.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات ۱۸۱ و ۱۸۳ مورخ ۶۷/۱۲/۹ و ۶۷/۱۲/۲۳ تصویب کرد که وزارتخانههای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میتوانند برای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به خود، هیئت امنایی با ترکیب زیر تشکیل دهند:
- وزیر مربوطه به عنوان رئیس هیئت
- رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی
- ۴ تا ۶ تن از شخصیتهای علمی، فرهنگی یا اجتماعی محلی و کشوری که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت مؤسسه داشته باشند
- نماینده وزیر برنامه و بودجه
این ترکیب جدید، با هدف افزایش مشارکت و بهرهگیری از تجربیات و دانش افراد متخصص و متعهد در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مؤسسات عالی، پیشبینی شده بود. هیئت امنا به عنوان یک نهاد تصمیمگیری و نظارتی، نقش کلیدی در تعیین خطمشیها و سیاستهای کلان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایفا میکرد و در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تلاش مینمود. همچنین، این هیئتها مسئولیت اصلی در تأمین منابع مالی و اداری مؤسسات را بر عهده داشتند و در جهت تحقق استقلال عملیاتی و مالی دانشگاهها گام برمیداشتند.
شرح وظایف هیأت امنا
هیات امنا عالیترین رکن مؤسسه میباشد که وظایف و اختیارات آن در قانون تشکیل هیأتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و همچنین قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی تعیین شده است از جمله:
- تصویب آییننامه داخلی
- تصویب سازمان اداری مؤسسه بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارتخانههای مربوط با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
- بررسی و تصویب بودجه مؤسسه که از طرف رئیس مؤسسه پیشنهاد میشود.
- تصویب بودجه تفصیلی مؤسسه
- تصویب حسابها و ترازنامه سالانه مؤسسه
- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن
- تعیین حسابرس و خزانهدار برای مؤسسه
- کوشش برای جلب کمکهای بخش خصوصی و عوائد محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی، ساختمانی با رعایت ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
- تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی که بر حسب مورد پس از تأیید وزارتخانه مربوط قابل اجرا میباشد.
- پیشنهاد میزان فوقالعادههای اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی ( کارشناسان و تکنسینها) که بر حسب مورد پس از تأیید وزارتخانههای فرهنگ و آموزش عالی و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل اجرا است.
- تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و بهداشت و درمانی مؤسسه در چهارچوب ضوابطی است که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
- تعیین میزان پرداخت حق التحقیق، حق التدریس، حق الترجمه، حق التألیف و نظیر آن.
- بررسی گزارش مؤسسه که از طرف رئیس موسسه ارائه می شود.
- تصویب مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی موسسه که به منظور هماهنگی پس از تأیید وزارتخانه مربوط قابل اجرا خواهد بود.
اعضای هیأت امنا
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیأت امنا
رئیس مرکز هیأتهای امنا و هیأتهای ممیزه
رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنا
رئیس دانشگاه
۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰
عضو حقیقی هیأت امنا
عضو حقیقی هیأت امنا
عضو حقیقی هیأت امنا
عضو حقیقی هیأت امنا
عضو حقیقی هیأت امنا
چارت سازمانی هیأت امنا
مصوبات هیأت امنا
مصوبات هیأت امنا