دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)

خانه

مقابله به مثل جمهوری اسلامی، امنیت روانی بازدارندگی رژیم صهیونیستی را از بین برد
عضو هیأت علمی دانشگاه آیت الله بروجردی:
مقابله به مثل جمهوری اسلامی، امنیت روانی بازدارندگی رژیم صهیونیستی را از بین برد

عضو هیأت علمی دانشگاه آیت‌ الله العظمی بروجردی(ره) با واکاوی برخی وجوه اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی، این اقدام را اجرای یکی از اصول مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی با رعایت محاسبات دقیق راهبردی دانست.

01
اردیبهشت
۱۴۰۳

عضو هیأت علمی دانشگاه آیت‌ الله العظمی بروجردی(ره) با واکاوی برخی وجوه اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی، این اقدام را اجرای یکی از اصول مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی با رعایت محاسبات دقیق راهبردی دانست. به گزارش روابط عمومی دانشگاه آیت‌ الله العظمی بروجردی (ره) ، دکتر ناصر پورحسن دانشیار علوم سیاسی این دانشگاه گفت: حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، نقض صریح حقوق بین‌المللی در زمینه مصونیت نهادها و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود و اگر به آن پاسخ داده نمی‌شد، اصل مقابله به مثل که یکی از اصول بسیار مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، نقض می‌شد.

مطابق با بند 17 اصل یازدهم قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران موظف است، در صورت لزوم از اصل مقابله به مثل با سایر دول استفاده نماید. اجرای این اصل، و اکنشی طبیعی و خودکار نیست بلکه با توجه به قسمت پایانی اصل مذکور، باید در پرتو مصلحت و اقدامی هوشمندانه انجام شود، مصلحتی که گاهی اوقات فراتر از احساسات و مبتنی بر اهداف و منافع بلند مدت جمهوری اسلامی است.

مقابله به مثل جمهوری اسلامی، امنیت روانی بازدارندگی رژیم صهیونیستی را از بین برد.

مقابله به مثل در تاریخ چهل و پنج ساله جمهوری اسلامی، الزاما همیشه انجام نمی‌شده است. در طول دوره جنگ تحمیلی، عراق 233 بار حمله موشکی، 3010 حمله اوسط هواپیما و 1526 بار حمله تویخانه ای به مناطق غیر نظامی 125 شهر ایران انجام داد که نتیجه آن که 82 هزار شهید و مجروح بود. شهرستان بروجرد بیش از 55 بار مورد حمله موشکی و هوایی قرار گرفت و تنها در یک مورد 68 دانش آموز شهید شدند.

به علاوه حاکمان بعثی عراق در سطح بسیار گسترده از سلاح های غیر متعارف شیمیایی، میکروبی و بیولوژیک استفاده کردند. جمهوری اسلامی، در این زمینه ها، در طول هشت سال جنگ، حملات متقابل به مناطق مسکونی عراق انجام نداد و هرگز به سلاح های غیرمتعارف نیز متوسل نشد. به علاوه در راستای تحقق یکی دیگر از اصول قانون اساسی یعنی وفاداری به تعهدات بین المللی، حتی پس از خروج امریکا از برجام، بیش از یک سال صبر کرد و سپس در یک روند حقوقی و اعلام شده، برخی اقدامات کنترل شده متقابل را انجام داد.
مترجم کتاب « دولت یهود» نوشته «تئودور هرتصل» در باره مقابله به مثل در برابر حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق گفت، ایران در یکی از حساس ترین لحظات تصمیم گیری در سیاست خارجی قرار گرفت. عدم مقابله به مثل، موجب می شد که این رژیم در تداوم راهبرد «جنگ در بین جنگ ها» ، به سلسله اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی بویژه حمله به مستشاران ایران در سوریه و لبنان سرعت بخشد و اعتبار جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی بشدت خدشه دار می‌شد؛ اما از سوی دیگر با توجه به پیوستگی راهبردی رژیم صهونیستی با آمریکا و جهان غرب، این نگرانی وجود داشت که اقدام تلافی جویانه، موجب ورود ایران به یک جنگ فرسایشی و گسترده شود که البته شرایط اقتصادی و دیپلماتیک آنرا ندارد.

پس از 12 روز ارزیابی راهبردی، مطابق با این تعریف مهم از سیاست خارجی که «تصمیم در لحظه بی تصمیمی است»، جمهوری اسلامی، تصمیم گرفت با لحاظ همه عوامل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، برتری بازدارانه خود را حاکم کند. به این دلیل از نیروهای بازدانده موثر استفاد کرد و بر خلاف موازنه قوای کلاسیک، در این اقدام تلافی جویانه «وعده صادق» از جنگ ترکیبی و انواع پرتابه‌ها مؤثر استفاده کرد. این اقدام به رغم مشارکت آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن در محافظت پدافندی از رژیم صهیونیستی، ضربه راهبردی را به امنیت روانی این رژیم در حوزه بازدارندگی وارد کرد. پیش از این نیز حماس به عنوان یک بازیگر غیردولتی در طوفان الاقصی به گونه دیگری این احساس امنیت را در رژیم صهیونیستی به چالش کشیده بود.
این کارشناس ارشد حوزه صهیونیسم پژوهی در باره اقدامات منتسب به رژیم صهیونیستی در اصفهان نیز گفت، براساس اعلام مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی، صدای انفجاری در بامداد جمعه در اصفهان ناشی از آتش سامانه دفاعی در و اکنش به برخی ریزپردنده‌های مشکوک بوده است. به رغم اظهارات تند مقامات صهیونیستی مبنی بر پاسخ دردناک به حملات ترکیبی جمهوری اسلامی، حتی برخی از وزرای کابیته امنیت آن نیز نسبت به ناتوانی این رژیم برای مقابله با جمهوری اسلامی اذعان کرده اند.

ایتامار بن گویر، وزیر افراطی و راستگرای امنیت داخلی کابیته امنیتی رژیم صهیونیستی در توئیتی یک کلمه ای به زبان عبری نوشت :« ضعیف». تالی گوتلیب که عضو کمیته خارجه و امنیت کنست است نیز در توییتی نوشت: صبح به خیر مردم عزیز اسرائیل. صبحی سربلند با افتخار! امیدواریم قدرت بازدارندگی را بازیابیم. به دلیل ضریه بازدارنده جمهوری اسلامی در عملیات وعده صادق، مقامات رژیم صهیونیستی توانایی پاسخ را ندارند. پیش از این نیز حماس به عنوان یک بازیگر غیردولتی در طوفان الاقصی به گونه‌ی دیگری این احساس امنیت را در رژیم صهیونیستی به چالش کشیده بود.

کلید واژگان:
دانشگاه آیت‌ الله العظمی بروجردی(ره)

خبرنگار: 

آنچه در این خبر می‌خوانیم

آخرین خبرها
در گرامیداشت مقام استاد
در گرامیداشت مقام استاد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
12
عضو  هیات  علمی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی( ره): پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی چه به صورت دفاع مشروع و چه اقدام تلافی‌جویانه، مجاز و توجیه‌پذیر است
دکتر مهدی معظمی گودرزی:
۱۴۰۳
اردیبهشت
12
پیام رئیس دانشگاه به مناسبت روز معلم
همزمان با روز بزرگداشت مقام استاد
۱۴۰۳
اردیبهشت
12
آغاز دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی
۱۴۰۳
اردیبهشت
11