دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)

خانه

برگزاری نخستین همایش علوم پایه
در دانشگاه آیت الله بروجردی
برگزاری نخستین همایش علوم پایه

سازمان علمي و فرهنگي يونسكو سال ۲۰۲۲ ميلادي را به عنوان سال بين‌المللي علوم پايه يا علوم بنيادي برگزيده و براي نخستين بار دانشگاه حضرت آيت الله العظمی بروجردي(ره) همایشی با همين نام و با محورهاي بنيادي‌ترين و مهمترين علوم پايه يعني رياضي، شيمي و فيزيك برگزار نموده است.

5
خرداد
۱۴۰۱

سازمان علمي و فرهنگي يونسكو سال ۲۰۲۲ ميلادي را به عنوان سال بين‌المللي علوم پايه يا علوم بنيادي برگزيده و براي نخستين بار دانشگاه حضرت آيت الله العظمی بروجردي(ره) همایشی با همين نام و با محورهاي بنيادي‌ترين و مهمترين علوم پايه يعني رياضي، شيمي و فيزيك برگزار نموده است.
علوم پايه با طرح پرسش‌های بنيادي و تلاش براي يافتن پاسخ آنها زيربنای اصلی و لازم براي پژوهش‌های كاربردي را فراهم می‌كند. با اين حال سياست های نادرست باعث دور شدن جامعه از اين علوم شده است. این مورد را رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران امام خامنه‌ای (مدظله العالی) نیز به این صورت بیان نموده‌اند:

“از جمله‌ی چیزهایی که بنده قبلاً هم به آن توجّه کردم و امروز هم متخصّصین همین را تأیید میکنند، اهمّیّت دادن به علوم پایه است. بنده یک وقتی اینجا تشبیه کردم در بین جمعی از دانشمندان و محقّقین، گفتم علوم پایه مثل آن ذخیره‌ی شما است در بانک که پشتوانه‌ی زندگی شما است؛ علوم کاربردی مثل آن پولی است که در جیبتان میگذارید خرج میکنید، لازم است؛ علوم کاربردی را نمیشود از قلم انداخت، باید به آن اهمّیّت داد لکن اساس کار، علوم پایه است. گفته شده است از قول دانشمندان متخصّص و وارد -که ما هم از آنها باید یاد بگیریم، یعنی بنده از آنها باید یاد بگیرم- که اگر علوم پایه نباشد، علوم کاربردی هم به جایی نخواهد رسید. “

در چند سال اخير و با همه‌گيری بحران ناشي از ويروس كرونا، اهميت و نقش علوم پايه براي نجات جهانيان از اين ويروس بر همگان آشكارتر شد. در اين ميانِ علوم بنيادی، به جرات مي توان گفت كه رياضيات، شيمي و فيزيک پايه‌ای‌ترين و اساسي‌ترينِ علوم و مبناي رشد و توسعه ساير علوم كاربردي هستند. مطابق با فرمايشات رهبر معظم انقلاب و با توجه به نيازهاي روز جامعه، تاكيد اصلی برگزار كنندگان اين كنفرانس در جلب و تشويق پژوهش هاي كاربردي علوم پايه بوده است.

خوشبختانه بستر برخط منجر به حضور و مشاركت پژوهشگران و استادان گران‌مایه از دورترين فواصل در اين گردهمايی علمي شده است كه  زمينه ساز مشاركت، آشنايي و اشتراک‌گذاری جديدترين تحقيقات پژوهشگران اين سه رشته را در علوم پايه بنيادي فراهم نموده است.
حمایت بسیاری از دانشگاه‌ها از همایش و حضور و حمايت مادي و معنوي مسئولین و شركت‌های دانش بنيان، فراخوان طرح‌های صنعتی و … همگي در راستاي پررنگ شدن جنبه هاي كاربردی محورهای كنفرانس و ارتباط و آشنايي پژوهشگران ارجمند كشورمان با جنبه‌ی كاربردی و صنعتي علوم پايه بوده است. پالايش مقالات به منظور شناسايي و تشويق پژوهش هاي ارزشمند و شناسايي افراد نخبه و مستعد در زمينه محورهای همایش از اهم موارد در این همایش بوده است.
كميته برگزاری نخستین همایش علوم پایه دانشگاه حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) مفتخر است كه از سرآمدان علمي كشور كه هم اكنون از فعالترين و برجسته ترين استادان در پژوهش‌های كاربردی علوم رياضی، شيمی و فيزيک هستند، جهت عضويت در كميته علمی و سخنرانی‌ها دعوت به عمل آورده است. برگزاری همایش به همت جوانان موفق و فعال حوزه علوم پایه کشور، زمینه حضور جوانان در کنار چهره‌های شاخص را به منظور بهره‌بردن از تجارب و دانش ارزشمند فراهم می‌نماید و خوشبختانه تركيب مقالات دريافتي نشاندهنده‌ی حضور همزمان جوانان مستعد و علاقه مند، در كنار استادان شاخص و برجسته علمی كشور است.

در این همایش، دکتر احسان یاوری رئیس دانشگاه بیان نمودند: میزبان برگزاری نخستین همایش علوم پایه در دانشگاه حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) هستیم. این همایش از دو جنبه برای دانشگاه حائز اهمیت است. نخست اینکه با سال علوم پایه مقارن شده و دوم اینکه حمایت از پژوهش‌های کاردبردی که منطبق بر آمال دانشگاه‌ است در آن نظر گرفته شده است.

دکتر سید مهدی خوش‌فطرت دبیر اجرایی همایش با تشکر از کلیه عوامل یاری رسان در برگزاری این همایش، در رابطه با آمار مقالات دریافتی بیان نمودند: در حدود ۵۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و از آن‌ها حدود ۴۰۰ مقاله برای داوری ارجاع شده است. ۱۷۵ مقاله آن مرتبط با رسته شیمی، ۱۶۳ مقاله مرتبط با رسته ریاضی، ۵۰ مقاله مرتبط با رسته  فیزیک و ۱۲ مقاله در رسته آمار بوده‌اند. همچنین بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان این همایش در مقطع تحصیلی دکتری، ۳۵ درصد کارشناسی ارشد و ۵ درصد کارشناسی بوده‌اند. همچنین کارگاه‌‌های تخصصی در ذیل این همایش برگزار گردیده است.

کلید واژگان:
همایش علوم پایه

خبرنگار: 

آنچه در این خبر می‌خوانیم

آخرین خبرها
مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی سال ۱۴۰۲ دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
با حضور مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی:
۱۴۰۳
اردیبهشت
19
آغاز هفته خوابگاه های دانشجویی (خوابگاه های دانشجویی؛ عرصه مشارکت، امید آفرینی و سرمایه سازی اجتماعی)
برنامه هفته خوابگاه‌های دانشجویی اعلام شد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
18
جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) در شرکت داروسازی اکسیر
با حضور رئیس دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) انجام شد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
18
در گرامیداشت مقام استاد
در گرامیداشت مقام استاد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
12