دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)

خانه

جلوه‌هایی از تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام
در دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)
جلوه‌هایی از تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)، میزبان ۲ شهید گمنام بود. این مراسم در مسجد پیامبر اعظم (ص) دانشگاه، برگزار شد.

20
آذر
۱۴۰۲
نماهنگ شبی با شهدای گمنام

شهادت بدین معنا است که یک انسان برترین و محبوبترین سرمایه‌ی دنیوی خویش را نثار آرمانی سازد که معتقد است زنده ماندن و بارور شدن آن، به سود بشریت است. ۱۳۸۱/۰۹/۱۵ {مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله العالی)}

 

 کشته شدن در راه خدا برای کسب رضایت و خشنودی او به دست دشمن، شهادت است. قرآن کریم بالاترین و نیک ترین مرگ را شهادت نامیده است. همچنین شهید از جایگاه و منزلتی بسیار والا برخوردار است. خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل عمران می فرمایند: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ – و کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندار، بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند»

این آیه شریفه به خوبی جایگاه شهادت را نشان می‌دهد. شهیدان بعد از پیامبران و عالمان، از حق شفاعت نیز برخوردارند. شهید نیاز به غسل و کفن ندارد. حتی گفته شده اگر بدن وی در جنگ بوده و به شهادت برسد، همچنان پاک است. البته این حکم مخصوص شهدای جنگ است و دیگر شهدا پیش از دفن باید غسل میت داده شوند.

هر شهید گمنام یعنی یک شهید مفقود الاثر و چه بسیار چشم‌ها که هنوز هم که هنوز است به سوی در دوخته شده‌اند. روزها می‌گذرد اما داغ عزیزان بیش از پیش برایشان تازه می‌شود. شهید گمنام که می‌آورند، خدا می‌داند چه روزگاری بر مادران شهدای مفقود الاثر می‌گذرد. مگر می‌شود منتظر آن کسی که با دست‌های خودت برای دفاع از میهن روانه اش کرده ای، نباشی؟ اما شهید گمنام آمدنش حال و هوای دیگری دارد. حالی که شبیه هیچ حال دیگری نیست.

آن روزی که شهید گمنام پا درون شهر می‌گذارد، هوای شهر هوای بهشت است و آن جایی که استخوان‌هایش در خاک آرام می‌گیرد می‌شود قطعه‌ای از بهشت، یقیناً بهشت نیز به وجود این بلند قامتان آسمانی برخود می‌بالد.

امروز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)، میزبان ۲ شهید گمنام بود. این مراسم در مسجد پیامبر اعظم (ص) دانشگاه، برگزار شد. در این مراسم پس از قرائت زیارت عاشورا توسط مداح اهل بیت آقای مصطفی کیهانی، آقای محمد حسن شهربان به قرائت قرآن پرداختند. در ادامه برنامه، مجری محترم، آقای بهزاد ساطعی ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در جمع به شعر خوانی پرداختند. در ادامه مراسم جناب آقای میثم جعفری به اجرای شعر آئینی پرداختند. سپس، سردار ارجمند جناب آقای امام قلی، به روایتگری پرداختند، ایشان فرمودند: کسانی که در راه خدا عمل صالح انجام می‌دهند، خداوند مهر آن‌ها را در دل مردم قرار می‌دهد، همانند مهر شهدایی از جمله شهید سلیمانی، زیرا کار آنها در راه خدا و تنها برای خدا بوده است.

ایشان خاطر نشان کردند: راه این شهدای عزیز، راه انقلاب اسلامی و حفظ دستاورد های این انقلاب است.

همچنین در ادامه فرمودند: انقلاب اسلامی اولین انقلابی بود که در آن مذهب و سیاست با یکدیگر همنشین بودند.

 جناب آقای امام قلی، داشتن شهدای گمنام را برای شهرستان بروجرد افتخاری بزرگ به شمار آوردند و فرمودند: امکانات کنونی ما با خون شهدا و تلاش به دست آمده است. ایشان با اشاره به شخصیت‌های بزرگواری چون شهید بروجردی و سردار سلیمانی که حضرت آقا درباره ایشان فرمودند: او یک مکتب و یک راه است، از حضار به ویژه دانشجویان گرامی خواستند که برای حفظ این انقلاب و یاد و خون شهدای عزیز نهایت تلاش را داشته باشند.

در ادامه، مداح اهل بیت، جناب آقای مهدی ترکاشوند به مداحی پرداختند. در پایان مراسم با حضور پر شور اعضای محترم هیات علمی، کارمندان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم، پیکر مطهر شهدای گمنام از مسجد پیامبر اعظم ﷺ به سمت قبور مطهر شهدای گمنام دانشگاه تشییع شدند.

کلید واژگان:
شهید گمنام
سردار امام قلی
حاج مهدی ترکاشوند
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)

خبرنگار: 

آنچه در این خبر می‌خوانیم

آخرین خبرها
پیش همایش بین اللمللی 75 سال اشغالگری در فلسطین
در دانشگاه آیت الله بروجردی(ره):
۱۴۰۳
اردیبهشت
3
مصاحبه با دکتر ناصر پورحسن رئیس دانشکده علوم انسانی
عضو هیأت علمی دانشگاه آیت الله بروجردی:
۱۴۰۳
اردیبهشت
01
روز استادِ سخن شعر پارسی
به بهانه روز بزرگداشت سعدی:
۱۴۰۳
اردیبهشت
1
پیام‌های تبریک به مناسبت برگزاری نخستین جلسه هیأت ممیزه دانشگاه
به مناسبت برگزاری نخستین جلسه هیأت ممیزه دانشگاه
۱۴۰۳
اردیبهشت
1