دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)

خانه

پیش همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین
در دانشگاه آیت الله بروجردی(ره):
پیش همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین

پیش همایش بین المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین» به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) برگزار گردید.

3
اردیبهشت
۱۴۰۳

در این جلسه دبیر جلسه حجت الاسلام و المسلمین رایگان مدیر مسئول دفتر نهاد رهبری در مورد این همایش و پیشینه اشغالگری و همچنین تاکید بر ارسال مقالات توسط اساتید دانشگاه سخن گفتند.

اساتید حاضر در جلسه به بررسی مسائل منطقه و رویداد طوفان صادق و اقتدار و قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران سخن گفتند که خلاصه سخنان اساتید در ادامه بیان گردیده است:

🔸 دکتر سیفی 

دکترین ضاحیه و مقاومت اسلامی در غزه
یکی از دکترین‌های نظامی رژیم صهيونيستی دکترین ضاحیه است. این دکترین مبتنی بر پاسخ نامتناسب به تهدیدات در قبال رژیم صهیونیستی است. «دکترین ضاحیه» به عنوان یکی از مبنایی‌ترین اصول عملیات جنگی رژیم صهیونیستی به خصوص در دو دهه اخیر، اشاره به استفاده از نیروی نظامی نامتناسب و با حجم تهاجم و آتش بالا بر علیه اهداف دولتی، مدنی و غیر نظامیان به منظور وادار کردن طرف مقابل به تسلیم در جبهه نبرد است. این دکترین برای اولین‌بار در جنگ ۳۳ روزه در سال 2006 توسط این رژیم عملیاتی شد و محله ضاحیه در جنوب بیروت که پایگاه نیروهای حزب الله لبنان به شمار می آمد با بمباران شدید نیروی هوایی اسرائیل تا مرز ویرانی کامل رفت. این دکترین به شکل کاملی در غزه طی 8 ماه اخیر به کار گرفته شده و تلاش داشته با کشتار و فشار حداکثری بر غیرنظامیان جبهه مقاومت را مجبور به تسلیم کند اما با استقامت مردم فلسطین در غزه ناکام مانده است.

🔸️ دکتر پورحسن 

دانشیار علوم سیاسی نیز در این پیش همایش گفت: مجموعه اقدامات نظام یافته رژیم صهیونیستی از بدو اشغال فلسطین تاکنون را می‌توانم ذیل عنوان «انهدام سیاسی» مفهوم بندی کنم. در این راستا کشتار فلسطینی‌ها از طرح بی در سال 1948 تا کشتار صبرا و شتیلاو قانا و کشتار آرد در سال 2024 تداوم یافته است. رژیم صهوینیستی با هدف نابود سازی فلسطینی‌ها مانع بازگشت آوارگان شده، از گرسنگی به عنوان سلاح علیه آنها استفاده کرده، زیرساخت‌های آنها حتی ساختمان‌های مسکونی را ذل عنوان راهبردهایی چون ضاحیه جنوبی از بین برده است. انهدام سیاسی با حمایت گسترده سیاسی، دیپلماتیک و نظامی غرب بویژه آمریکا از سال 1948 تا جنگ اخیر غزه پشتیبانی شده است.

🔸️ دکتر خندان 

اشغالگری فلسطین سابقه ۱۰۵ ساله دارد واز ابتدای حاتم بخشی قدس شریف از طرف انگلیس صورت گرفته لکن ۷۵ سال اخیر اشغالگری و شهرک سازی و تجاوز به حقوق مردم فلسطین بصورت فزاینده و قلدرانه روز به روز افزایش یافته است.‌ طوفان الاقصی واکنشی به این زورگویی و اشغال حداکثری زیاده خواهانه وکابینه افراطی جنگی نتانیاهو بوده است زیرا رزیم صهیونیستی با یهودی سازی کرانه باختری و اطراف قدس شریف و دربند کردن فلسطینیان صبر آنان را به اتمام رسانده بود و طوفان الاقصی دفاع مشروع و انتفاضه مقدس و حق قانونی فلسطینیان برای جلوگیری از این اشغالگری زیاده خواهانه بوده است.
درادامه رژیم صهیونیستی برخلاف تمام قوانین و کنوانسیون‌ها و اسناد بین المللی، به منظور ابراز قدرت پوشالی خود به منطقه و جهان به کنسولگری ایران در سوریه تجاوز نمود که با پاسخ بازدارنده وقاطع جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ فروردین فروردین مواجه شد تصورصهیونیست‌ها این بود که صبر ایرانی‌ها زیاد است و کنش زبانی امتداد دارد لکن عملیات قاطع و بازدارنده وعده صادق نشان داد صبر ایران صبری استراتژیک و حکیمانه بوده است و برخورد مناسب در زمان مناسب با دقت و جامعیت صورت گرفته است که این برخورد موجب محبوبیت ایران در منطقه و جهان گردیده است.‌
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی با اشاره به برخی از عملیات موفق جنگ تحمیلی ایران دربرابر بعثیون مساله امداد وسنت الهی را در نصرت مظلوم و صبر بی نظیر مردم غزه زمینه پیروزی مظلوم بر ظالم برشمرد.
دبیر هم اندیشی دانشگاه در پایان به جمع بندی موضوع و رسالت مهم تبیینی به عنوان وظیفه جهاد تبیین که رسالت دانشگاهیان محسوب می‌شود پرداخت تا جای جلاد و نسل‌کش با مستضعف و مظلوم عوض نشود .
در پایان از جامعه دانشگاهی دعوت نمود که برای این همایش که در دهم خرداد در قم برگزار می‌شود مقاله ارسال نمایند.

🔸️ دکتر علیپور گرجی

جمهوری اسلامی ایران در شامگاه ۲۵ فروردین 1403 رژیم صهیونیستی را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داد که پیامدهای مهمی را به دنبال داشته است. مهمترین پیامد این عملیات، تحقیر رژیم صهیونیستی بود. پیش از این حمله کشورهای غربی ایران را مورد تهدید قرار می‌دادند که همه گزینه روی میز است حتی حمله به جمهوری اسلامی ایران. اسرائیل تهدید می‌کرد که بعد از حماس، سراغ جمهوری اسلامی ایران می‌رویم. اما بعد از این حمله پهپادی و موشکی همه کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی پیام می‌دادند که پاسخ ندهد. ایران با 185 پهپاد شاهد، 36 موشک کروز و 110 موشک زمین به زمین، رژیم صهیونیستی را مورد حمله گسترده قرار داد. اینکه “جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه اطلاع داده بود و حدود 7 ساعت پهپادها در پرواز بودند و رژیم صهیونیست با تمام همراهنش آمریکا، انگلستان و فرانسه آماده بودند تا گنبد به ظاهر آهنین اسرائیل عمل کند”، و موشک‌ها به اهداف تعیین شده اصابت کردند، تحقیر اسرائیل بود. پهپادهای گسترده که از نوع شاهد و انتحاری بودند، رژیم صهیونیستی را چنان درگیر کرد که از حمله موشکی ایران که حدود 18 دقیقه مسیر 1200 کیلومتری را طی کردند بعد همزمان با رسیدن پهپادها شلیک شدن بود و به دو هدف مهم اصابت کرد، غافل شد. هدف جمهوری اسلامی ایران دو پایگاه هوایی اسرائیل ( نواتیم در صحرای نقب و رامون در بندر ایلات ) بود که انجام شد. جمهوری اسلامی ایران از خاک لبنان، سوریه و عراق حمله نکرد و مستقیما با مسافت طولانی حمله کرد و این نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. با این اقدام، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که نه تنها شهر پهپادی دارد و دشمن را مورد حمله گسترده پهپادی قرار می دهد بلکه شهر موشکی هم دارد که برد آن از 1200 تا 3000 کیلومتر هم می رسد. این حمله گسترده چنان دشمن را بهت زده کرد که کشورهای غربی به اسرائیل پیام دادند که در حمله این کشور به جمهوری اسلامی ایران حمایت نمی کنند و سفارش هم کردند خطا و اشتباه نکند و فکر حمله به جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد . نکاتی این تحقیر اسرائیل را دو چندان می کند:

اولاً) این اقدام ایران، تهاجم و حمله نبود بلکه پاسخی به حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه بود؛ به همین خاطر حداکثر توان نظامی جمهوری اسلامی ایران نبود اما حداکثر توان دفاعی اسرائیل بود.

ثانیا) هدف جمهوری اسلامی ایران در این اقدام، نابودی اسرائیل نبود بلکه هدف دو پایگاه هوایی استراتژیک اسرائیل بود. این دو پایگاه هوایی به ویژه پایگاه مهم نواتیم برای اسرائیل حیاتی بود؛ و دو سامانه مهم پاتریوت و پیکان که از ایالات متحده امریکا خریداری شده بود از این پایگاه حفاظت می کردند.

ثالثاً) هزینه جمهوری اسلامی ایران در این اقدام حدود 20 میلیون دلار بود اما هزینه اسرائیل یک میلیارد و سیصد و پنجاه هزار دلار شد. این نکات تحقیر اسرائیل را دو چندان می کند که در یک رویارویی طولانی قدرت مقابله با کشور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران را ندارد؛ نه به لحاظ بودجه ای و نه به لحاظ منابع نظامی.

کلید واژگان:
فلسطین
75 سال
اشغالگری
همایش
مقالات

خبرنگار: 

آنچه در این خبر می‌خوانیم

آخرین خبرها
مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی سال ۱۴۰۲ دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
با حضور مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی:
۱۴۰۳
اردیبهشت
19
آغاز هفته خوابگاه های دانشجویی (خوابگاه های دانشجویی؛ عرصه مشارکت، امید آفرینی و سرمایه سازی اجتماعی)
برنامه هفته خوابگاه‌های دانشجویی اعلام شد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
18
جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) در شرکت داروسازی اکسیر
با حضور رئیس دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) انجام شد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
18
در گرامیداشت مقام استاد
در گرامیداشت مقام استاد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
12