دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)

خانه

طرح بورسیه صنعتی و بسته دروس مهارتی
در مصاحبه با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی
طرح بورسیه صنعتی و بسته دروس مهارتی

دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)، تلاش دارد طرح بورسیه صنعتی را با مشارکت بنیاد ملی نخبگان و صنایع مهم شهرستان و استان، به اجرا درآورد.

21
آذر
۱۴۰۲

دکتر خزائی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) در مصاحبه با واحد روابط عمومی از آمار، آماج و برنامه‌های وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و دانشگاه در رابطه با بسته دروس مهارتی، طرح بورسیه صنعتی و اشتغال دانش‌آموختگان سخن گفتند.

 

با توجه به اهمیت موضوع اشتغال دانش‌آموختگان، چه اقداماتی از سوی وزارت علوم در این زمینه صورت گرفته است؟

وزارت علوم با هدف ارتقای سطح مهارت و اشتغال‌پذیری دانشجویان، طرح تحولی را در معاونت آموزشی خود اجرا کرده است. این طرح شامل چهار محور اصلی است: نخست، اصلاح محتوای آموزشی بر اساس نیازهای بازار کار و جامعه؛ دوم، گسترش هدفمند آموزش عالی به منظور ایجاد تناسب بین تعداد و تخصص دانش‌آموختگان و فرصت‌های شغلی؛ سوم، تسهیلات نخبگان و حمایت از استعدادهای درخشان و پژوهشگران برجسته و چهارم، برنامه‌های مهارت‌افزایی حین تحصیل به منظور ارائه آموزش‌های کاربردی و عملی در کنار دروس نظری.

 

آیا این طرح تاثیری بر کاهش نرخ بیکاری ‌دانش‌آموختگان داشته است؟

بله، آمارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می‌دهد که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ کاهش یافته است. همچنین سهم جمعیت شاغل از کل فارغ‌التحصیلان نیز افزایش داشته است.

 

چه عواملی در کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان مؤثر بوده‌اند؟

عامل اصلی کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان، ایجاد زمینه‌های شغلی مناسب و متناسب با رشته‌های تحصیلی است. وزارت علوم با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های ذیربط، سعی کرده است تا با ارتباط با صنعت و جامعه، فرصت‌های شغلی را برای دانش‌آموختگان فراهم کند. همچنین توانمندسازی دانشجویان برای احراز شرایط شغلی نیز از عوامل مهم دیگر است. وزارت علوم با ارائه آموزش‌های مهارتی در کنار دروس نظری، دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

 

می‌توانید درباره آموزش‌های مهارتی بیشتر توضیح دهید؟

آموزش‌های مهارتی شامل پنج درس است که هر دانشجویی که با برنامه درسی جدید وارد دانشگاه می‌شود باید آن‌ها را بگذراند. این دروس عبارتند از: کاربینی، کارآموزی، کارورزی، کارآفرینی و مهارت‌های نرم شغلی. این دروس به دانشجویان کمک می‌کنند تا با محیط‌های کاری مختلف آشنا شوند، مهارت‌های عملی و کاربردی را یاد بگیرند، ایده‌های نوین و خلاقانه را برای ایجاد کسب و کار ارائه دهند و مهارت‌های ارتباطی، همکاری، تفکر انتقادی و حل مسئله را تقویت کنند.

 

چگونه این دروس برگزار می‌شوند؟

هر کدام از این دروس با دو استاد برگزار می‌شوند. یعنی یک استاد دانشگاهی و یک مدرس حرفه‌ای که از صنعت یا جامعه انتخاب می‌شود، مسؤول ارائه این دروس هستند. این کار باعث می‌شود که دانشجویان از دیدگاه‌های متفاوت و تجربیات متخصصان در زمینه‌های مرتبط بهره‌مند شوند. همچنین این دروس شامل بخش‌های نظری و عملی هستند که دانشجویان باید در کلاس‌ها، کارگاه‌ها، مراکز رشد، واحدهای صنعتی و دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای یا علمی کاربردی شرکت کنند.

 

آیا این طرح تحولی فقط برای دوره کارشناسی اعمال می‌شود یا برای دوره‌های بالاتر نیز برنامه‌ای دارید؟

این طرح تحولی نخست برای دوره کارشناسی است که بیشترین جمعیت دانشجویی را شامل می‌شود. اما برای دوره کارشناسی ارشد، دروس مهارتی را به صورت اختیاری در برنامه درسی قرار خواهد گرفت.

 

چه چالش‌هایی در اجرای این طرح تحولی با آن روبرو شده‌اید؟

چالش‌هایی که در اجرای این طرح تحولی با آن روبرو شده‌ایم، عمدتا در سه حوزه هستند: نخست، حوزه آموزشی و پژوهشی که شامل تغییر نگرش استادان و دانشجویان نسبت به اهمیت آموزش‌های مهارتی، تولید محتوای مناسب و کیفی برای این دروس، تأمین تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این دروس و ارزشیابی و نظارت بر عملکرد این دروس است. دوم، حوزه اداری و مالی که شامل تأمین بودجه کافی و منابع انسانی متخصص و حرفه‌ای برای اجرای این دروس، هماهنگی با سایر دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای ایجاد فضای حمایتی و تشویقی از این طرح و رفع موانع قانونی و مقرراتی است. سوم، حوزه ارتباط با جامعه و صنعت که شامل شناسایی نیازها و فرصت‌های شغلی موجود و پیش‌بینی شده، برقراری ارتباط مستمر و موثر با واحدهای صنعتی و خدماتی، ایجاد اعتماد و همکاری متقابل بین دانشگاه و جامعه و صنعت و ارائه خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی به دانشجویان و دانش‌آموختگان است.

 

چه نتایجی از اجرای این طرح تحولی انتظار دارید؟

نتایجی که از اجرای این طرح تحولی انتظار داریم، عبارتند از: نخست، افزایش سطح مهارت و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان و کاهش نرخ بیکاری آن‌ها. دوم، افزایش بهره‌وری اقتصادی و اجتماعی دانش‌آموختگان و ایجاد ارزش افزوده برای جامعه و صنعت. سوم، افزایش رضایتمندی دانشجویان و دانش‌آموختگان از آموزش عالی و ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در آن‌ها. چهارم، افزایش کیفیت آموزش عالی و ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و استادان. پنجم، افزایش همکاری و هم‌افزایی بین دانشگاه و جامعه و صنعت و انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به خارج از دانشگاه.

 

در پایان، آیا دانشگاه برای بورسیه صنعتی برنامه‌ای دارد؟

مطابق با مصوبه هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان در تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۰، شیوه نامه به کارگیری دانشجویان مستعد تحصیلی در واحدهای اقتصادی کشور که به اختصار «طرح بورسیه صنعتی» نام‌گذاری شده، گردآوری شده است. این طرح نیز همچون بسته دروس مهارتی، می‌تواند تاثیر درخوری بر اشتغال دانش‌آموختگان داشته باشد. براین اساس دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)، تلاش دارد طرح بورسیه صنعتی را با مشارکت بنیاد ملی نخبگان و صنایع مهم شهرستان و استان، به اجرا درآورد.

کلید واژگان:
مهارتی
بورسیه صنعتی

خبرنگار: 

آنچه در این خبر می‌خوانیم

آخرین خبرها
مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی سال ۱۴۰۲ دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
با حضور مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی:
۱۴۰۳
اردیبهشت
19
آغاز هفته خوابگاه های دانشجویی (خوابگاه های دانشجویی؛ عرصه مشارکت، امید آفرینی و سرمایه سازی اجتماعی)
برنامه هفته خوابگاه‌های دانشجویی اعلام شد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
18
جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) در شرکت داروسازی اکسیر
با حضور رئیس دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) انجام شد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
18
در گرامیداشت مقام استاد
در گرامیداشت مقام استاد:
۱۴۰۳
اردیبهشت
12